PROCEDURA ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
w ZESPOLE SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH NR 2 IM ST. STASZICA
w TOMASZOWIE MAZOWIECKIM
W S T Ę P:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1) z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59
i 949)
Na podstawie Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty( Dz. U. 1991nr 95 poz. 425) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z dnia 7 maja 2013 r. Poz. 532) opracowuje się niniejszą procedurę regulującą organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im St. Staszica
w Tomaszowie Mazowieckim.
I. Z A Ł O Ż E N I A O G Ó L N E:
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
a) z niepełnosprawności;
b) z zaburzeniami zachowania lub emocji;
c) z niedostosowania społecznego;
d) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
e) ze szczególnych uzdolnień;
f) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
g) z deficytami kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
i) z choroby przewlekłej;
j) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
k) z niepowodzeń edukacyjnych: (np. absencja, drugoroczność)
l) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi stanowiącymi czynnik ryzyka (zagrożenie demoralizacją);
ł) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi, światopoglądowymi i wynikającymi z uwarunkowań rozwojowych lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole może być udzielana:
a) uczniom
b) rodzicom / prawnym opiekunom
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.
3.1 Koordynatorem odpowiedzialnym za udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest pedagog/psycholog szkolny . Do ich zadań należą:
3.1.a – monitorowanie PPP udzielanej uczniom;
3.1.b – ewaluacja udzielanej PPP w szkole we współpracy z wychowawcami klas;
3.1.c – prowadzenie dokumentacji PPP we współpracy z wychowawcami klas;
3.1.d – przedłożenie Planu Działań Wspierających do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły.
4. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom:
a) nauczyciele,
b) wychowawcy,
c) specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej: (psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi, terapeuci pedagogiczni i inni specjaliści, zatrudnieni w szkole lub zatrudnieni nauczyciele z odpowiednimi kwalifikacjami i uprawnieniami zawodowymi, lub specjaliści zewnętrzni współpracujący ze szkołą np. pedagodzy i psychologowie zatrudnieni w poradniach psychologiczno - pedagogicznych);
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole może być udzielana z inicjatywy i na pisemny wniosek składany do dyrektora szkoły(załącznik nr 1a)*:
a)pełnoletniego ucznia
b) rodziców/ prawnych opiekunów ucznia;
c) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
d) pielęgniarki szkolnej, osób ze środowiska nauczania i wychowania;
e) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
f) pracownika socjalnego;
g) asystenta rodziny;
h kuratora sądowego;
i) pracowników innych służb i organizacji statutowo wspomagających i wspierających rodzinę;
4.1 Dla uczniów posiadających orzeczenie , opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej
(w tym poradni specjalistycznych) pomoc odbywa się na podstawie orzeczenia i opinii bez złożenia wniosku.
4.2 W każdym przypadku rodzic/opiekun prawny musi wyrazić zgodę na objęcie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną. (jedynie w przypadku podejrzenia o przemoc wobec ucznia należy podjąć działania zgodnie z procedurą postępowania wobec przemocy w rodzinie – procedura Niebieskiej Karty) (zał. nr 7)
4.3 Druk wniosku dostępny jest w sekretariacie , gabinecie pedagoga szkolnego i na oficjalnej stronie szkoły w zakładce pt. dokumenty do pobrania (zabezpieczonej bezpiecznym hasłem) (zał. nr 7)
5. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniom w formie: (informacja o formach udzielanej PPP – zał. nr 4)
a) doraźnie organizowanych, kierowanych problemowo grup terapeutycznych;
b) zajęć rozwijających uzdolnienia;
c) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
d) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych: socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
e) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;
f) warsztatów zajęciowych;
g) zajęć prowadzonych w ramach szkolnych kół zainteresowań;
h) doraźnych i systemowych porad udzielanych przez: nauczycieli, wychowawców, pedagoga i psychologa;
6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna rodzicom może być udzielana w formie:
a) porad,
b) konsultacji,
c) warsztatów,
d) szkoleń.
7. Dyrektor, nauczyciele, wychowawcy i specjaliści w szkole prowadzą na bieżąco obserwację pedagogiczną, mającą na celu rozpoznanie u uczniów:
a) trudności w realizowaniu obowiązku szkolnego z uwzględnieniem frekwencji i wyników nauczania;
b) szczególnych uzdolnień;
c) zagrożeń środowiskowych;
d) prowadzą doradztwo edukacyjno- zawodowe i organizują szkolenia z zakresu kształcenia umiejętności i kompetencji zawodowych i psycho - społecznych, co ma ograniczyć trudności w uczeniu się i odsunąć groźbę złych wpływów środowiskowych, oraz wzmocnić i ukierunkować szczególne uzdolnienia uczniów;
8. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy:
a) z rodzicami/prawnymi opiekunami ucznia,
b) poradniami psychologiczno- pedagogicznymi,
c) placówkami doskonalenia ogólnego, specjalnego i zawodowego,
d) innymi placówkami szkolno i wychowawczo - opiekuńczymi np.: szkołami, uczelniami wyższymi i innymi placówkami kulturalno - oświatowymi;
e) organizacjami pozarządowymi
f) innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
9. Dyrektor powołuje zespół ds. PPP do każdego ucznia i wyznacza koordynatora PPP (zał. 1b).
W skład zespołu wchodzą:
1) Wnioskodawca (jeżeli pomoc PPP udzielana jest na podstawie wniosku);
2) Wychowawca;
3) Pedagog szkolny i psycholog szkolny;
4) Dodatkowo dyrektor szkoły może powołać specjalistę w razie potrzeby również rodzica/opiekuna prawnego;
10.Za pracę zespołu odpowiada koordynator, którym może być: wychowawca lub pedagog lub psycholog szkolny.
11. Zespół ustala formy pracy.
12. Obowiązkiem koordynatora zespołu jest:
a) poinformowanie uczących o formach wsparcia przydzielonych uczniowi;
b) poinformowanie rodziców/ prawnych opiekunów, wnioskodawców (potwierdzenie podpisem zapoznanie się z udzielanymi formami PPP)
c) prowadzenie dokumentacji ( teczka wychowawcy)
d) monitorowanie udzielanej PPP
· Zespół na podstawie złożonych orzeczeń, opinii , wniosków ustala formy pomocy i opracowuje Plan Działań Wspierających i Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny ( w przypadku orzeczeń o kształceniu specjalnym) (zał. nr 5,6) i przedkłada do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły. Za przedłożenie PDW/ IPET odpowiedzialny jest pedagog szkolny.
· Indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne są przechowywane w miejscu wyznaczonym przez dyrektora – tj gabinet wicedyrektora do spraw wychowawczych ( z zachowaniem bezpieczeństwa dokumentacji)
· Po ukończeniu przez ucznia szkoły lub w przypadku przejścia ucznia do innej szkoły IPET pozostaje
w dokumentacji szkoły w ustalonym przez dyrektora miejscu.
II. DOTYCZY UCZNIÓW OBJĘTYCH KSZTAŁCENIEM SPECJALNYM,
UCZNIOWIE POSIADAJĄCY ORZECZENIA
PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ:
1. Dla uczniów posiadających orzeczenie PPP o potrzebie kształcenia specjalnego ustala się jako jedną z form pomocy zajęcia rewalidacyjne zgodnie z orzeczeniem na podstawie odrębnych przepisów.
2. Zespół powołany przez dyrektora szkoły (na czele którego znajduje się koordynator) opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny
Zadania Dyrektora i koordynatora w zakresie organizacji pomocy
psychologiczno - pedagogicznej dla uczniów z orzeczeniami (IPET)
ZADANIA |
ODPOWIEDZIALNI |
||
DYREKTOR (termin realizacji) |
ZESPÓŁ/KOORDY-NATOR ZESPOŁU (termin realizacji) |
KOORDYNATOR PPP W SZKOLE (termin realizacji) |
|
Powołanie zespołu |
do 3 dni od wpłynięcia wniosku |
- |
- |
Ustalenie przeprowadzanych form pracy. Opracowanie IPET |
- |
do 7 dni od powołania zespołu |
- |
Przedłożenie IPET do zatwierdzenia do dyrektora szkoły |
- |
- |
Do dwóch dni po opracowaniu IPET |
Poinformowanie rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia o formach pomocy |
- |
- |
niezwłocznie |
Monitorowanie |
(przez cały czas realizacji PPP) |
(przez cały czas realizacji PPP) |
(przez cały czas realizacji PPP) |
Zadania Dyrektora i koordynatora w zakresie organizacji pomocy
psychologiczno - pedagogicznej dla uczniów bez orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, posiadających opinie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej (Plan Działań Wspierających)
ZADANIA |
ODPOWIEDZIALNI |
||
DYREKTOR (termin realizacji) |
ZESPÓŁ/KOORDYNATOR ZESPOŁU (termin realizacji) |
KOORDYNATOR PPP W SZKOLE (termin realizacji) |
|
Powołanie zespołu |
do 3 dni od wpłynięcia wniosku |
- |
- |
Ustalenie przeprowadzanych form pracy. Opracowanie PDW |
- |
do 7 dni od powołania zespołu |
- |
Przedłożenie PDW do zatwierdzenia do dyrektora szkoły |
- |
- |
Do dwóch dni po opracowaniu PDW |
Poinformowanie rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia o formach pomocy |
- |
- |
niezwłocznie |
Monitorowanie |
(przez cały czas realizacji) |
(przez cały czas realizacji) |
(przez cały czas realizacji) |
PROCEDURA ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
w ZESPOLE SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH NR 2 IM ST. STASZICA
w TOMASZOWIE MAZOWIECKIM
Formy pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej
Forma |
Adresat |
Osoby prowadzące |
Ilość uczniów |
Zajęcia rozwijające uzdolnienia |
Uczniowie szczególnie uzdolnieni |
Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla prowadzonych zajęć |
do 8 |
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze |
Uczniowie mający trudności w nauce |
Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla prowadzonych zajęć |
do 8 |
Zajęcia socjoterapeutyczne i inne o charakterze terapeutycznym |
Uczniowie z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne |
Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla prowadzonych zajęć, pedagog |
do 10 |
Porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla uczniów |
uczniowie |
Nauczyciele i specjaliści |
- |
Porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców |
rodzice |
Nauczyciele i specjaliści |
- |
Porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla nauczycieli |
nauczyciele |
specjaliści |
- |
PROCEDURA ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
w ZESPOLE SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH NR 2 IM ST. STASZICA
w TOMASZOWIE MAZOWIECKIM
Załączniki do procedury
Prezentacja: Procedury Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
W górę
- 1035 wyświetleń