W dniu 4 kwietnia 2019 r. nasza szkoła z ogromną przyjemnością i zaangażowaniem włączyła się w projekt „Fraktal na stulecie” w ramach Jubileuszowego Roku Matematyki. Postanowiliśmy zmierzyć się z piątym etapem konstrukcji Trójkąta Sierpińskiego. W przedsięwzięciu wzięło udział 243 uczniów. Opiekunowie projektu wcześniej dokładnie oznakowali miejsce układania fraktala, ułatwiając uczniom zbudowanie dzieła z wielką precyzją .Uczniowie są bardzo zadowoleni, że mogli brać udział w takim wydarzeniu. Teraz słowo „fraktal” oraz nazwa „Trójkąt Sierpińskiego”, "dywan Sierpińskiego", czy rzadziej używane określenie "uszczelka Sierpińskiego" nie są im obce.
Fraktal w znaczeniu potocznym oznacza zwykle obiekt samopodobny tzn. taki, którego części powtarzają się w różnej skali w tym samym obiekcie. Pojęcie fraktala zostało wprowadzone do matematyki przez francuskiego informatyka i matematyka polskiego pochodzenia Benoita Mandelbrota w latach siedemdziesiątych XX wieku.
Trójkąt Sierpińskiego otrzymuje się następująco: w trójkącie równobocznym łączy się środki boków, dzieląc go w ten sposób na cztery mniejsze trójkąty. Trójkąt środkowy usuwa się, a wobec trzech pozostałych trójkątów operację się powtarza, dzieląc każdy z nich na cztery mniejsze trójkąty, usuwając środkowy, a wobec pozostałych czynności się powtarzają. Punkty pozostające po nieskończenie wielu powtórzeniach tej operacji tworzą trójkąt Sierpińskiego.
Opiekunami projektu były Panie : Bożena Witkowska, Wioleta Kaczmarska oraz Katarzyna Kisielińska - Dworak.
- Zaloguj się by dodać komentarz
- 571 wyświetleń