Innowacje w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Stanisława Staszica w Tomaszowie Mazowieckim
Od 1.10.2013 r. do 30.06.2016 r. w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Stanisława Staszica w Tomaszowie Mazowieckim realizowane są innowacje pedagogiczne zatwierdzone przez Kuratora Oświaty w Łodzi:
1. Profesjonalista w zawodzie - kształcenie modułowe na podstawie dokumentacji opracowanej przez Mariolę Przybylską, Bożenę Stec, Jadwigę Czapnik, Beatę Fałek, Irenę Kieliszek, Krystynę Krawczyk nauczycieli kształcenia ekonomicznego, handlowego i turystycznego
2. Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo na podstawie dokumentacji opracowanej przez Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości,
3. Razem przez wieki - warsztaty historyczne z korelacją języka polskiego na podstawie dokumentacji opracowanej przez Halinę Fijałkowską – nauczyciela historii i wiedzy o społeczeństwie.
Opisy innowacji:
1. Profesjonalista w zawodzie - kształcenie modułowe
Opis zasad innowacji
1. Tytuł innowacji: Profesjonalista w zawodzie- kształcenie modułowe.
2. Typ innowacji: metodyczna, programowa i organizacyjna.
3. Krótki opis nowatorskich rozwiązań organizacyjnych oraz metodycznych:
INNOWACYJNOŚĆ METODYCZNA polega na propagowaniu idei nauki przez działanie, łączeniu teorii z praktyką, stosowaniu aktywizujących metod zmieniających nauczanie na korzyść uczenia się.
INNOWACYJNOŚĆ PROGRAMOWA uwzględnia założenia nowej podstawy programowej dla zawodu przy jednoczesnym innowacyjnym układzie treści i sposobie ich realizacji – nauczanie modułowe.
INNOWACYJNOŚĆ ORGANIZACYJNA polega na dostosowaniu czasu realizacji zajęć edukacyjnych do cyklu kształcenia w zawodzie. Zajęcia odbywają się w cyklach kilkugodzinnych. Uczniowie mają możliwość w ciągu jednego spotkania z nauczycielem nie tylko zdobyć wiedzę teoretyczną, ale również wyćwiczyć umiejętności praktyczne. Zajęcia edukacyjne nie muszą być przerywane dokładnie co godzinę lekcyjną, tak jak są dzwonki w szkole. Przerwy są wtedy, kiedy ukończony jest pewien etap nauki, bądź wtedy, kiedy uczniowie tego potrzebują.
4. Czas trwania: 1.09.2013 r. do końca cyklu kształcenia.
5. Zakres innowacji: Działaniem innowacyjnym zostaną objęci uczniowie Technikum Nr 2 w zawodzie technik ekonomista, technik handlowiec, technik obsługi turystycznej.
6. Cele innowacji.
Cel główny:
zwiększenie efektywności kształcenia poprzez ścisłe łączenie teorii z praktyką oraz kształtowanie umiejętności dających możliwość wykonywania określonych zadań zawodowych na stanowisku pracy.
Cele szczegółowe:
· kształtowanie praktycznych umiejętności zawodowych
· przygotowanie uczniów do wykonywania zawodu poprzez realizację zadań zbliżonych do tych, które wykonywane są na stanowisku pracy
· tworzenie elastycznych, dostosowanych do oczekiwań pracodawców ofert nabywania kwalifikacji i kompetencji zawodowych
· podniesienie jakości kształcenia zawodowego
· przygotowanie aktywnego, mobilnego i skutecznie działającego pracownika gospodarki rynkowej
· dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.
7. Spodziewane efekty
Uczniowie:
· skuteczne uczenie się przez działanie
· bieżąca samokontrola postępów ucznia w wykonywaniu zadań zawodowych
· efektywne przygotowanie uczących się do zewnętrznych egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe
· możliwość certyfikowania umiejętności zawodowych
· przyjazna relacja nauczyciel-uczeń
· zwiększenie aktywności poznawczej
· mobilność na zmieniającym się rynku pracy
Nauczyciele:
· systematyczne doskonalenie zawodowe
· bieżąca kontrola postępów ucznia w wykonywaniu zadań zawodowych
· zmiana roli – od nauczania do kierowania procesem uczenia się ucznia
· rozwijanie umiejętności w zakresie aktywizowania zespołu uczniów
· współpraca, uczenie się przez wzajemną wymianę doświadczeń w ramach realizowanych treści programowych,
· rozwijanie kompetencji nauczyciela zawodu,
· wzbogacenie warsztatu pracy
Szkoła:
· podniesienie jakości kształcenia
· ścisła współpraca z pracodawcami,
· promocja w środowisku lokalnym
8. Sposób realizacji
Innowacja oparta na systemie modułowym łączy teorię z praktyką poprzez nauczanie zintegrowane.
Nauczanie w systemie modułowym znacznie się różni od tradycyjnego, przedmiotowego modelu kształcenia. Nie ma w nim przedmiotów lecz występują tzw. moduły, a w nich - jednostki modułowe. Moduł w najprostszym rozumieniu może być zdefiniowany jako wyodrębniona część programu nauczania, która doprowadza do uzyskania określonych kwalifikacji. Jednostki modułowe realizuje się w określonej kolejności zgodnie z dydaktyczną mapą programu nauczania.
W przygotowaniu zawodowym na początku są treści ogólnozawodowe, a po nich specyficzne dla danej kwalifikacji. Kształcenie modułowe preferuje nauczanie umiejętności z wykorzystaniem metod aktywizujących, w tym ćwiczeń praktycznych, metody projektu, tekstu przewodniego, dyskusji kierowanej. Nie ma w nim zbyt dużo miejsca na tradycyjne "zakuwanie".
Kluczową i najważniejszą zaletą koncepcji modułowej, jest integracja teorii z praktyką. W przeciwieństwie do kształcenia przedmiotowego, gdzie istnieje rozdział między tymi elementaminauczania, w kształceniu modułowym uczeń po zdobyciu pewnego zasobu wiedzy teoretycznej przechodzizaraz do ćwiczeń i ma możliwość utrwalenia wiedzy w praktyce. W kształceniu przedmiotowym często zajęciapraktyczne dzielił od teorii znaczny odstęp czasowy, co powodowało, że uczniowie nie pamiętali jużteoretycznych podstaw.
Właściwie realizowany proces nauczania w oparciu o modułowe programy wymaga wzrostu zaangażowania nauczycieli w proces nauczania – konieczność przygotowywania ćwiczeń, elastycznego dostosowywania wiedzydo potrzeb grupy, konieczność ciągłej ewaluacji programu nauczania. Kształcenie to zwiększa również motywację uczniów od uczenia się, gdyż muszą oni uczestniczyć w zajęciach, by ukończyć kształcenie.
Wśród mocnych stron tej formy nauki zawodu wymienić można jej skuteczność i efektywność, co powinno dać wyższą zdawalność egzaminów zawodowych i poprawę wyników uczniów podczas całego procesu kształcenia oraz lepsze przygotowanie ucznia do rynku pracy.
Zajęcia odbywają się w grupach ćwiczeniowych nie większych niż 15 osób co zapewnia lepszą integrację uczniów i nauczycieli.
Podstawą organizacji jest kilkugodzinna; np. 5 godzinna jednostka modułowa.
W ramach realizowanych jednostek modułowych uczniowie wykonują ćwiczenia indywidualnie lub w grupach w zależności od trybu wykonywania danego zadania.
Warsztat pracy nauczyciela i ucznia stanowią:
· pakiety edukacyjne składające się z poradnika dla ucznia i poradnika dla nauczyciela.
· pracownie z przygotowanymi stanowiskami ćwiczeniowymi doposażone w pomoce dydaktyczne
- podręczniki
- literatura ekonomiczna
- komputery mobilne
- filmy edukacyjne
Kształcenie modułowe wspierane jest przez programy unijne na przykład w latach 2011-2013 projekt pn. „Szansa na przyszłość”, w latach 2013 – 2015 IKAR Innowacja- Kariera- Aktywność- Rozwój, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX– Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 – Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.
Kształcenie modułowe przyczynia się również do aktywizacji zawodowej nauczycieli, wzbogacenia warsztatu pracy, stosowania innowacyjnych rozwiązań w kształceniu a także ścisłej współpracy nauczycieli różnych jednostek modułowych oraz promocji szkoły w środowisku lokalnym.
Proponowana innowacja sprzyja potwierdzaniu kwalifikacji a także przygotowaniu mobilnego absolwenta realizującego ideę uczenia się przez całe życie.
2. „Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo”
Innowacyjny program nauczania „Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo” został opracowany w ramach projektu „Szkoła praktycznej ekonomii – młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo” realizowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w dniu 4 lipca 2013 r. pozytywnie zwalidowany przez Krajową Sieć Tematyczną w obszarze Edukacja i szkolnictwo wyższe PO KL oraz włączony do polityki oświatowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Założenia innowacji zostały opublikowane na stronie internetowej projektu: www.praktycznaekonomia.edu.pl
1. Tytuł innowacji: Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
2. Typ innowacji: metodyczna i organizacyjna.
3. Krótki opis nowatorskich rozwiązań metodycznych oraz organizacyjnych:
Innowacja metodyczna projektu polega na wykorzystaniu metody jaką jest nauka przez działanie; zastosowaniu nowoczesnych narzędzi i technologii informatycznych, w tym platformy internetowej, programów komputerowych wspomagających działalność młodzieżowego miniprzedsiębiorstwa; udział uczniów w grze edukacyjnej, w której podejmują realne ryzyko biznesowe wraz ze wszystkimi zobowiązaniami, jakie są związane z kierowaniem i działalnością małej firmy; włączenie do współpracy praktyków biznesu w charakterze konsultantów.
Innowacja organizacyjna projektu polega na dostosowaniu czasu realizacji zajęć edukacyjnych do zróżnicowanego natężenia prac młodzieżowego miniprzedsiębiorstwa w różnych okresach roku szkolnego. Godziny pracy nauczyciela (30 godzin dydaktycznych w roku szkolnym) rozliczane winny być w cyklu semestralnym (nie tygodniowym, jak to jest w przypadku godzin dydaktycznych innych przedmiotów).
4. Czas trwania: 15 .10.2013 r. – 27.06.2014 r.
5. Zakres innowacji: Działaniem innowacyjnym zostanie objęta grupa 9 uczniów z klasy III technikum w zawodzie technik organizacji reklamy.
6. Cele innowacji.
Cel główny:
przygotowanie uczniów do podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej, weryfikacji własnych planów zawodowych i edukacyjnych oraz kształtowaniu niezbędnych postaw i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości.
Cele szczegółowe:
· przygotowanie uczniów do wejścia na rynek pracy,
· kształtowanie umiejętności oceny szans i zagrożeń wynikających z samozatrudnienia,
· efektywne kształtowanie postawy przedsiębiorczości poprzez naukę przez działanie,
· zwiększenie zainteresowania uczniów kontynuacją kształcenia w kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki.
7. Spodziewane efekty.
Uczniowie:
· podejmują indywidualne i grupowe decyzje,
· skutecznie działają na podstawie obowiązujących norm
· potrafią efektywnie współdziałać w zespole,
· sprawnie posługują się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.
· racjonalnie gospodarują własnymi zasobami
· określają ryzyko gospodarcze
· planują i prowadzą prezentację
8. Sposób realizacji
Grupa 8 uczniów zakłada i prowadzi młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo, które jest zorganizowane na wzór spółki jawnej. Uczniowie gromadzą potrzebny kapitał, sporządzają biznesplan, prowadzą badania marketingowe, wybierają produkt (lub usługę), a następnie organizują produkcję oraz sprzedają swoje wyroby (usługi). Nad całością działalności młodzieżowego miniprzedsiębiorstwa czuwa dyrektor naczelny, którego wspierają dyrektor ds. finansów i dyrektor ds. marketingu. Dyrektorów wybierają wspólnicy. Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo prowadzi dokumentację finansową właściwą dla prowadzenia działalności gospodarczej – podatkową księgę przychodów i rozchodów, ewidencję VAT-owską, ZUS-owską itp. Wspólnicy robią to z wykorzystaniem narzędzia informatycznego, jakim jest program Finanse dostępny na platformie internetowej gry edukacyjnej „Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo”. Miniprzedsiębiorstwo płaci podatki zgodnie z powszechnie obowiązującymi zasadami, zaś składki ZUS naliczane są od rzeczywistej urzędowej podstawy pomniejszonej 1000 razy. Rolę kas urzędu skarbowego i ZUS-u pełni rada rodziców danej szkoły. Dokumentację finansową miniprzedsiębiorstwa uczniowie prowadzą z wykorzystaniem programu Finanse dostępnego na platformie internetowej gry edukacyjnej „Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo”.
Po zakończeniu działalności miniprzedsiębiorstwa, jeżeli po zwrocie udziałów pozostanie nadwyżka finansowa, jest ona przekazywana radzie rodziców danej szkoły z przeznaczeniem na nagrody dla uczniów, którzy prowadzili młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo.
Zasady działalności miniprzedsiębiorstwa określa regulamin, do którego przestrzegania zobligowani są wszyscy wspólnicy.
Wspólnikom w prowadzeniu miniprzedsiębiorstwa pomaga nauczyciel – opiekun oraz konsultanci biznesowi. Nauczyciel wspiera uczniów na każdym etapie działalności miniprzedsiębiorstwa. Motywuje i inspiruje do działania, tworzy warunki, które sprzyjają samodzielnej i twórczej pracy uczniów. Nauczyciel nie ingeruje w działania uczniów, ale czuwa nad prawidłowym przebiegiem realizacji zadań. Jego interwencji wymagać będą jedynie sytuacje zagrażające bezpieczeństwu uczniów, jak również działania niezgodne
z regulaminem młodzieżowego miniprzedsiębiorstwa.
Uczniowie prowadzący miniprzedsiębiorstwo uczestniczą także w programie „Dzień przedsiębiorczości”. Cele podstawowe programu to:
- pomoc uczniom w zweryfikowaniu ich wyobrażeń o wymarzonym zawodzie,
- zapoznanie uczniów w praktyce ze specyfiką konkretnych zawodów,
- pomoc uczniom w pozyskaniu informacji o wymaganym wykształceniu, umiejętnościach czy predyspozycjach niezbędnych do wykonywania danej profesji.
Jest to projekt sprzyjający podejmowaniu przez młodych ludzi trafnych decyzji w planowaniu dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej. Zakłada włączenie środowiska przedsiębiorców
w edukację młodych ludzi oraz stworzenie nowatorskiej płaszczyzny przekazywania młodzieży wiedzy o funkcjonowaniu na rynku pracy.
Uczniowie odbywają kilkugodzinne praktyki w wybranym miejscu pracy. Po stawieniu się
w firmie, uczeń zapoznaje się z jej działalnością i przechodzi wraz z opiekunem wolontariuszem na stanowisko pracy. Wolontariusz zapoznaje ucznia ze swoim zakresem obowiązków, genezą wyboru zawodu oraz opisem ścieżki swojej kariery. Uczeń wykonuje przydzielone proste zadania związane z wykonywanym przez wolontariusza zawodem. Na zakończenie praktyk uczeń i wolontariusz podsumowują współpracę i wspólnie wypełniają „Kartę ucznia”.
Uczniowie będą uczestniczyć także w wycieczkach do przedsiębiorstw działających na terenie Tomaszowa Maz., poznając od strony praktycznej różne rodzaje działalności gospodarczej. Do szkoły zapraszani będą pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy i Mobilnego Centrum Informacji Zawodowej w Piotrkowie Trybunalskim. W ramach tych spotkań omówią zagadnienia związane z zatrudnieniem i kształtować będą umiejętność funkcjonowania na rynku pracy. Nawiązanie współpracy z konsultantem ze świata biznesu będzie jednym
z istotnych zadań wyznaczonych do realizacji przez młodzieżowe miniprzedsiebiorstwo.
3. Razem przez wieki - warsztaty historyczne z korelacją języka polskiego
Opis zasad innowacji
1. Tytuł innowacji: Razem przez wieki - warsztaty historyczne z korelacją języka polskiego.
2. Typ innowacji: programowa i organizacyjna.
3. Krótki opis nowatorskich rozwiązań organizacyjnych oraz metodycznych:
INNOWACYJNOŚĆ PROGRAMOWA uwzględnia założenia podstawy programowej przedmiotu historia i język polski przy jednoczesnym innowacyjnym przekazywaniu treści i sposobie ich realizacji w postaci warsztatów i wykładów prowadzonych przez pracowników naukowych Wydziału Filologiczno – Historycznego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach – Filia w Piotrkowie Trybunalskim.
INNOWACYJNOŚĆ ORGANIZACYJNA polega na prowadzeniu zajęć nie tylko na terenie szkoły, ale również na terenie wyższej uczelni, Muzeum w Tomaszowie Mazowieckim, miejsc pamięci narodowej m.in. w formie warsztatów, wykładów, wycieczek, konkursów i imprez.
4. Czas trwania: 1.10.2013 r. – 30.06.2016 r.
5. Zakres innowacji: Działaniem innowacyjnym zostanie objęta grupa uczniów z klas trzecich i czwartych technikum.
6. Cele innowacji.
Cel główny:
Rozwijanie wśród uczniów postaw humanistycznych.
Cele szczegółowe:
· poszerzanie wiedzy z zakresu historii i języka polskiego,
· kształtowanie postaw patriotycznych,
· rozwijanie umiejętności twórczego myślenia, dostrzegania więzi przyczynowo – skutkowych, analizy tekstu,
· uświadomienie uczniom, że znajomość historii pozwala lepiej zrozumieć współczesny świat i międzynarodowe relacje,
· ukazanie uczniom ich mocnych i słabych stron,
· zwiększenie efektywności kształcenia w zakresie historii, wiedzy o społeczeństwie i języka polskiego
· poprawa efektywności współdziałania w zespole,
· poczucie odpowiedzialności za efekty swoich decyzji,
7. Spodziewane efekty.
Uczniowie:
· są świadomi swoich mocnych i słabych stron,
· potrafią efektywnie współdziałać w zespole,
· czują się odpowiedzialni za efekty swoich decyzji,
· są przygotowani do podjęcia studiów wyższych na kierunkach : historia i polonistyka
· osiągają lepsze wyniki na egzaminie maturalnym z języka polskiego i historii.
· rozwijają swoje zainteresowania,
· nabywają kompetencje kluczowe najbardziej preferowane przez pracodawców
Nauczyciele:
· systematycznie doskonalą soje kwalifikacje zawodowe
· zmieniają swoją rolę – od nauczania do kierowania procesem uczenia się ucznia
· rozwijają umiejętności w zakresie aktywizowania zespołu uczniów
· współpracują w zespole, ucząc się przez wzajemną wymianę doświadczeń w ramach realizowanych treści programowych,
· wzbogacają swój warsztat pracy,
· zapewniają realizację treści programowych z uwzględnieniem korelacji między-przedmiotowej.
Szkoła:
· podnosi się jakość kształcenia
· uatrakcyjnia ofertę edukacyjną,
· promuje treści humanistyczne w środowisku lokalnym
8. Sposób realizacji:
- Pracownicy Wydziału Filologiczno-Historycznego Filii UJK w Piotrkowie Tryb. przeprowadzają raz w miesiącu wykłady oraz warsztaty z historii i języka polskiego,
- Szkoła współdziała z Filią Uniwersytetu im. Jana Kochanowskiego w Piotrkowie Tryb. w przedsięwzięciach edukacyjnych i naukowych,
- Uczniowie szkoły są zapraszani przez władze uczelni na konkursy i inne imprezy, m.in. konkurs historyczny na temat powstania styczniowego, spotkania z kombatantami, pracownikami IPN, warsztaty dziennikarskie,
- Studenci Wydziału Filologiczno-Historycznego Filii UJK w Piotrkowie Tryb mają możliwość odbywania praktyk pedagogicznych pod kierunkiem nauczycieli szkoły.
Współpraca szkoły jest realizowana na podstawie deklaracji współpracy podpisanej przez Dziekana Wydziału Filologiczno-Historycznego prof. UJK dr hab. Marka Dutkiewicza i Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Tomaszowie Maz. mgr Mariolę Przybylską. Koordynatorami projektu ze strony wyższej uczelni są dr Lidia Pacan-Bronarek, dr Jacek Bronarek, ze strony szkoły – mgr Halina Fijałkowska (nauczyciel historii).
- Szkoła współpracuje z Muzeum w Tomaszowie Mazowieckim uczestnicząc w comiesięcznych wykładach z zakresu historii najnowszej prowadzonych przez pracowników naukowych wyższych uczelni.
- Młodzież szkolna regularnie uczestniczy w spotkaniach organizowanych przez Klub Historyczny im. gen. Stefana Roweckiego Grota w Tomaszowie Mazowieckim. Są one prowadzone przez pracowników Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Łodzi. Omawiane są na nich mało znane wydarzenia z historii Polski w czasach II wojny światowej i okresu PRL-u.
- W związku z udziałem w projekcie „My też możemy tworzyć historię” zainicjowanym przez Starostwo Powiatowe w Tomaszowie Mazowieckim szkoła nawiązała kontakt z Henrykiem Belicą – żołnierzem Armii Krajowej mieszkającym w Tomaszowie Mazowieckim. Uczestniczy on w imprezach szkolnych i spotkaniach z młodzieżą.
- Szkoła realizuje projekt „Wycieczki do miejsc pamięci narodowej”. Corocznie uczniowie zwiedzają miejsca związane z martyrologią narodu polskiego, min.: obozy koncentracyjne w Oświęcimiu i na Majdanku.
- Uczniowie biorą udział w uroczystościach patriotyczno – religijnych organizowanych na terenie Tomaszowa Mazowieckiego w związku z obchodami świąt narodowych i rocznicami ważnych wydarzeń historycznych.
Wymienione działania uwzględniają cele zawarte w podstawie programowej historii na IV etapie edukacyjnym. Umożliwiają uczniom pogłębienie myślenia historycznego poprzez zrozumienie pojęć i ważnych zjawisk historycznych, a także dostrzeżenie ich wpływu na współczesność.
- 2430 wyświetleń